Zastanawiasz się nad grą Bohemian Killing? Nie wiesz czy jest warta swojej ceny? Ta recenzja przedstawię moją opinię na temat gry Bohemian Killing.
W świecie Bohemian Killing spędziłem ponad 20 godzin i odblokowałem wszystkie zakończenia oraz wszystkie osiągnięcia na Steamie. Przez ten czas zdążyłem już sobie wyrobić opinię na temat tej produkcji.
Spis treści
Główne fakty o grze
Jest to gra, która została stworzona przez polskiego prawnika. Bohemian Killing to narracyjny dramat sądowy, w którym gramy mordercą.
Gra zebrała kilka nagród i jeszcze przed premierą wygrała w kategorii Best Story na Pixel Heaven 2016 ze względu na mocno akcentowany aspekt wyborów. Bohemian Killing oferuje 8 jawnych i 1 sekretne zakończenie.
Fabuła i dowolność działań
Zacznę od oceny aspektu fabularnego bo jest on reklamowany jako główny atut tej gry. Jakiś czas temu skomentowałem recenzję w formie tekstu, która w dużej mierze pokrywała się z moimi odczuciami na temat tej gry. Było to jednak wtedy, gdy wciąż szukałem kolejnych dowodów obrony.
Pomysł na rozgrywkę polega na tym, że zeznajemy jak wyglądały wydarzenia dotyczące kilku godzin w dniu, w którym zostało popełnione morderstwo. Ogranicza to mocno możliwości manewru. Możemy się przemieszczać po fragmencie ulicy i wewnątrz paru budynków.
Dowody obrony i dodatkowe elementy otoczenia czy rozmowy z pewnymi postaciami wpływają bezpośrednio na to, jakie zakończenie zostanie zaprezentowane graczowi. O ile odnajdywanie kolejnych dowodów obrony było dla mnie ciekawe, to zgadywanie, które z nich należy pominąć, aby uzyskać odpowiednie zakończenie, uważam za uciążliwe. Kombinowałem do końca tylko dlatego, że widziałem nieodblokowane zakończenia zarówno w samej grze jak i na Steamie. Niestety przechodzenie przez te same wydarzenia po raz kolejny i kolejny wieje nudą. Co gorsza, gdy będziemy przewijać wypowiedzi, to może się okazać, że przegapimy jakąś informację, która jest kluczowa do odblokowania danego zakończenia. Jeżeli jakiś ci jeszcze brakuje, to rozważ skorzystanie z gotowych solucji.
W grze pojawia się wprawdzie możliwość skorzystania z pomocy obrońcy, ale zauważyłem, że bywa zawodny. Udało mi się doprowadzić do sytuacji, że przestał mi podpowiadać co robić dalej. Z tego powodu przy kolejnych podejściach po prostu z niego rezygnowałem.
Jakość wykonania
Gra nie oferuje żadnych elementów zręcznościowych, więc nie musisz się obawiać o swój refleks, jak to ma miejsce w niektórych grach przygodowych. Zabrakło mi jednak dodatków jak minigry, które urozmaiciłyby rozgrywkę.
W grafice daje się wyczuć wykorzystanie silnika Unity. Nie jest to produkcja AAA, więc nie stanowi to większego problemu. Więcej można zarzucić samym wykończeniom. Zdarza się, że musimy sobie pewne elementy po prostu wyobrazić.
Animacje są średniej jakości lub nie ma ich wcale. Trochę dziwnie gra się w dzisiejszych czasach w produkcję 3D na PC-ty bez takich elementów. W pewnych sytuacjach można się bez nich obyć, ale w niektórych jest znacznie gorzej.
Ogólnie uważam, że gra jest przegadana. Jest to najbardziej uciążliwe we wprowadzeniu i zakończeniu. Gracz odkrywa dosyć rozbudowaną historię, ale więcej immersji dostarczyłaby wizualizacja zdarzeń niż opowiadanie o nich. Jeżeli nie znasz angielskiego, to sytuacja jest jeszcze gorsza bo do przeczytania dostajesz masę tekstu.
To do czego nie mogę się przyczepić to muzyka. Motywy świetnie oddają nastrój dla aktualnych wydarzeń. Myślę, że jest to najbardziej dopracowany element całej gry.
Sterowanie jest bardzo proste. Większość akcji wykonamy przy pomocy myszy, a używanie dodatkowych menu wymaga jedynie paru przycisków. Jak już wspomniałem, gra nie posiada elementów zręcznościowych. Nawet jeżeli pomylisz skróty klawiszowe, to nic złego się nie stanie.
Gra wprawdzie oferuje możliwość zapisu stanu rozgrywki, ale sam z niego nie korzystałem. Pojedyncze przejście nie jest takie długie, więc za każdym razem doprowadzałem sprawę do końca.
Pewnym urozmaiceniem są błędy i niedoróbki, które na szczęście nie wpływają na możliwość odblokowywania kolejnych zakończeń. O ile odbicia w lustrach to dosyć częsty problem nawet w grach AAA, to problemy z fizyką w windzie już niekoniecznie.
Podsumowanie recenzji Bohemian Killing
Podsumowując, Bohemian Killing stworzono na bazie ciekawego pomysłu, ale nie wykorzystano w pełni tego potencjału. Łowcy osiągnięć na Steamie przy wykorzystaniu gotowych poradników mogą błyskawicznie powiększyć swoją kolekcję. Nawet jeżeli sama gra Bohemian Killing (czy ta recenzja) cię nie przekonała, to może cię zainteresować wykorzystana w niej muzyka.